LENTE NIEUWSBRIEF

Maart 2024

De lente is bijna een feit! Ik zie de bloesem al in mijn pruimenboom en vorige week nog hommels, honingbijen en zweefvliegen aan het foerageren. Voel jij het al, de lentekriebels? Warme Welkom aan ons nieuwe leden: Anja, tuin B5, Murad, tuin C6A en Sojka, tuin C19.

VOORJAARSSCHOONMAAK

De winterstormen van de vorige maanden hebben hun werk gedaan, allerlei plastic zeilen los getrokken, plastic potten zijn weggewaaid, bonenstokken omgevallen en gewoon een rommel van onze moestuinen gemaakt. Nu is het zeker de tijd om te beginnen met de voorjaarsschoonmaak. Gelukkig hebben wij de laatst tijd vuilnisbakken op complex B, C en D.

Wat mag erin? Reinis is daar heel duidelijk in: alles mag, behalve glas, puin, bouwafval, beton en verf. Dus dat betekent dat alle kapotte zeilen, plastic potjes, zakken, tiewraps, klemmetjes, versleten touw, kleine stukjes kapotte tonkinstokken en klein gemaakte snoeisel van rozen en bramen, zieke/niet eetbaar aardappels en aardperen erin mag.

Dus; aan de slag, opruimen en schoonmaken voor een vruchtbaar 2024!

ZONNEBLOEMWEDSTRIJD

Wie kan de hoogste zonnebloem telen? Doe jij of je (klein) kinderen mee? Schrijf je naam op de lijst in de grote kas op C en krijg je gratis zaden van Corrie, voor eind maart. Wees er snel bij, de zadenvoorraad is beperkt! De zonnebloemen worden tijdens de zomer gemeten en op (datum volgt) wordt de uiteindelijke winnaar gekroond en blij gemaakt met een prijs van 10 euro waardebon van Intratuin.

COMPOSTBAKKEN

Het gaat goed met composteren in de gezamenlijk compost bakken.  Mijn complimenten aan iedereen! Compost maken is niet moeilijk, maar sommige dingen kunnen het proces verhinderen. Eén ervan is; te veel kleiaarde in de bak. Let op, gooi je tuin niet weg!  Als je aan het wieden bent, en er zit veel aarde op de wortel kluit, schud deze goed af, of laat ze ergens op je eigen tuin staan, tot de aarde eraf is. Daarmee hou jij de onvervangbaar, mineraalrijke klei op je eigen tuin en de tuinen blijven op de juiste hoogte.

Ons compostbakken zijn geen afvalbakken. Let op voor plastic afval dat vaak wordt weggegooid op de compostbakken, zoals tiewraps, klemmetjes, plastic labels, potten, touw, plastic draadjes van worteldoek, kapotte tonkinstokken, stukjes gaas enz. Alles mag op de compostbak, behalve, zoals eerder in deze brief gemeld, rozen, bramen (doorns) en aardappels. Die mag je gerust in de zwarte kliko’s gooien. Takken worden naast de compostbakken geplaatst.

ZAAILINGEN – RUILDAG EN BORREL

Op zaterdag 19 mei organiseren we een zaailingen/stekken-ruilmiddag en borrel. Heb je teveel gezaaid? En zaailingen, stekjes, pootaardappelen, etc. over? Niet weggooien! Neem ze mee naar de ruilmiddag. Probeer zoveel mogelijk de rasnaam erbij te schrijven, zeker met koolsoorten, pompoenen, courgettes en komkommers. Deze zijn lastig te differentiëren.  Wij maken er een feest van! Net zoals met de herfstzadenruil en borrel is het leuk als iedereen wat borrelhapjes meenemen. De vereniging zorgt voor drankjes. Gezellig!

De hapjes bij de oogst- en zadenruilmiddag in oktober 2023

ROOKVERBOD

Wist je dat het verboden is te roken in openbare gebouwen? Zo geldt dat ook voor de grote kas op complex C en de kleine openbaar ruimte op B. Om overlast te voorkomen, en om rekening te houden met de niet-rokers, houden wij ons als vereniging aan de regels.

NUMMERBORDEN

Gedurende de komende weken komen er nieuwe tuinnummer-bordjes op de tuinen. Graag niet verplaatsen of verwijderen. Zo houden wij de tuinen makkelijker in orde als er een probleem is. Om de kosten voor onze vereniging laag te houden, worden metalen plaatjes bevestigd aan beschikbare poortpalen of muren. Voorkeuren moeten met Laura of Corrie worden besproken.

WEBSITE

De website van onze vereniging wordt vernieuwd. Als iemand een leuk idee of opmerking over onze website heeft horen we het graag. Email: secretaris@tuinbouwvereniging-baljuw.nl

PHYTOPHTHORA INFESTANS – AARDAPPELZIEKTE

Vorig jaar was een goed jaar voor aardappelziekte. Boeren mogen het fungicide Mancozeb niet meer gebruiken om de schimmels te bestrijden, en nieuwe stammen zijn resistent aan andere fungicides die gebruikt mogen worden. Er zijn ook nieuwe soorten die je (geslachtelijk) kunt vermeerderen, met als resultaat dat er een opeenvolging komt van nieuwe (agressievere) stammen. Wat betekent dat voor ons (biologische) moestuinders en wat kunnen wij doen om Phytophthora te voorkomen?

Goede tuinhygiëne is belangrijk. Phytophthora heeft levend blad of levend weefsel nodig om te overleven. Had je vorig jaar zieke aardappelen?  Dan is het belangrijk om alle ‘vrijwilligers’ die zijn overgebleven in de grond van vorig jaar, eruit te halen. Poot aardappelen niet te dicht op elkaar; phytophthora heeft nat blad nodig om te groeien, dus meer ruimte zorgt voor sneller opdrogen. Kies een luchtige plek, zo droogt het blad ook weer sneller.

Aardappels aanaarden. Uit onderzoek is gebleken dat aardappelen die minimaal 15 cm onder compost/aarde liggen minder snel aangetast worden door phytophthora.

Snoeien; als je aardappelziekte in het loof begint te zien, snoei het weg – zeker als het weer vochtig blijft. Phytophthora werkt heel snel – binnen en paar dagen is er niets meer te redden.

Phytophthora is ook een groot probleem voor tomaten. Snoeien is heel belangrijk om een goede doorluchtiging rond tomatenplanten te krijgen.

Schrik niet als je phytophthora in de tomaten krijgt. Snoei onmiddellijk alle aangetaste bladeren eraf en gooi in de kliko. Houdt de planten goed in de gaten. Maak een oplossing van 3 eetlepels natriumbicarbonaat (baking soda) in 4 liter water, en vernevel dat ovver de gehele plant, dit helpt enorm om de phytophthora te vertragen. De pH-waarde van de plant is tijdelijk veranderd door het natriumbicarbonaat, waardoor phytophthora niet meer kan groeien.

DATA VOOR IN JE AGENDA

• Vóór eind maart inschrijven zonnebloem wedstrijd
  • 20 april: werkbeurt en Algemene Ledenvergadering
  • 18 mei: zaailingenruil en borrel